Jenny Häggblom

2010-08-29
14:36:24

Faktaruta
God morgon!

Hur mår ni? Jag mår bra! Vaknade för 23 minuter sen och har just kastat i mig frukost. Eller jag håller på. Om en knapp timme skall vi sticka iväg norrut för rafting, som verkar vara forsspaddling. Herregud säger jag bara! Hur skall detta sluta! 

Har ingen aning om när jag kommer hem igen men skall avlägga en rapport så fort jag kan! Nu kommer faktarutan som jag lovade om Atlanta! Hoppas ni blir visare =D

Atlanta, Gerogia

 -         Huvudstad i delstaten Georgia

-         519 145 invånare (2007)

-         Stadens yta är 343,0 km2

-         27 radiostationer

-         Shirley Franklin (demokrat) är borgmästare i staden

-         Ligger ca 300 meter över havet

-         Den årliga nederbördsmängden är 1300 millimeter

-         De 416 747 invånarna (befolkningstäthet 1 220 invånare/kilometer2) är fördelade på 168 147 hushåll, som har en medianinkomst som är cirka 35 000 USD per år och man anger att drygt 24 % av befolkningen lever under fattigdomsgränsen.

-         Atlantas flygplats är världens största flygplats och heter Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport

-         Är Coca-Colas hemstad

-         Var värd för Olympiska spelen 1996

-         Finns 8 universitet och högskolor varav 3 var avsedda för endast svarta studerande

-         Martin Luther King Jr var född i Atlanta den 25 januari 1929

-         Sevärdheter i staden är t.ex. World of Coca-Cola och CNN studios



Flag of Atlanta



Flaf of Georgia



Var Atlanta ligger i Delstaten Georgia



Skyline över Atlanta



Bara på skoj får ni nu veta var Augusta ligger i Georgia.

Nu måste jag gå om jag skall hinna med. Ha en underbar eftermiddag/kväll. Kram på er!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: